Arkeoloji

Arkeoloji Nedir?
Eski uygarlıkları, maddi kalıntılara ve yazılı belgelerle bakarak inceleyen bilim dalıdır. Arkeoloji, Yunanca Arkhaios= Eski Logos= Bilim (söz)  anlamındadır. (İngilizce: archaeology, Fransızca: archélogie, Almanca: archäologie) “Eski çağlar, geçmiş olaylar bilgisi” anlamına gelen arkhaiologia, ünlü tarihçi Thukydides (M.Ö.5. yüzyıl) tarafından “ön olaylar” anlamında; Halikarnasoslu Dionysios (M.Ö.1. yüzyıl) “tarih”le eşanlamlı kullanmıştır. ilk kez Jacques Spon’un Yunanistan geziyle ilgili yayınında (1685), günümüzdeki “insan yapısı kalıntıları inceleyen bilim” anlamında tanımlanmaktadır. Eskiden kalan taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını araştıran, ortaya çıkaran, sistematik ve metodolojik olarak inceleyen ve yorumlayıp açıklayan bilim dalıdır. Bu, inceleme, gözlemleme, kaydetme ve deney yöntemlerinin uygulanmasını gerektirmektedir. Yer altı, yeryüzü ve su altındaki geçmiş kültürlere ait bilgi veren belge nitelikli buluntular, arkeolojinin kapsamına giren Kültür Varlıklarıdır. Bunların yapısal ölçekli olanları (kentler, yapılar, anıtlar vs.) Taşınmaz Kültür Varlığı; ufak ölçekli müzelik buluntu kapsamındakiler ise Taşınır Kültür Varlığıdır. Yapısal ölçekli korunması gerekli arkeolojik alanlar ise arkeolojik sit alanıdır. Arkeolojik Sit Alanı: Tarih öncesinden Endüstri Devrimi (18.-19. yüzyıl) sonrasına kadar ki dönemin sosyal ekonomik ve kültürel özelliğini yansıtan yer altı, yer üstü ve su altındaki kültür varlıklarının yer aldığı alanlardır.

Gelecekteki Geçmiş
Geçmişi neden araştırıyoruz? Herkes meraklı doğar ve geçmiş, merakın ve ilginin doğal odak noktasıdır. Geçmişten çok az şey günümüze ulaşır. Bir insanın yaşamı boyunca kullandığı eşyaların sadece bir kısmı toprağa karışır: kaybolan, atılan veya bilerek gömülen eşyalar. Bunların da çok azı günümüze ulaşır; kimi doğal nedenlerle çürür, kimi fiziksel tahribata uğrar ve zaman geçtikçe korunabilme şansı azalır.  Günümüze kadar ulaşabilen şeylerin de çok az bir bölümü gün ışığına çıkartılır. Arkeologlar, bunları ortaya çıkartarak bunlardan geçmişi okumaya çalışırlar.

Arkeolog
İnsan elinden çıkma, toprak üstünde, toprak altında veya sualtında bulunan taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını sistematik ve metodolojik olarak inceleyen ve maddi kalıntılardan hareketle geçmişte insanlarının nerede ve nasıl yaşadıkları, ne yedikleri, ne giydikleri, neye inandıkları gibi sorulara cevap arayan arkeoloji bilimi uzmanıdır.

Amaç
Trakya Üniversitesi Arkeoloji Bölümü’nün Amacı: Anadolu ve Trakya’da bilimsel araştırmalar yapmak,  elde ettiği bilgileri yurtiçi ve yurtdışı bilimsel platformlarda bilim dünyası ile paylaşmaktır. Bununla birlikte elde ettiği bilgi ve deneyimleri öğrencilerimiz ile paylaşarak, onların arkeoloji disiplini ile ilgili kavram, fikir ve verileri sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceleme, analiz etme, tartışma ve bilimsel kanıtlara dayalı yorum geliştirebilme becerisini kazandırmayı sağlayarak ülkemizin kültürel değerlerinin farkında olan ve kültürel mirasımıza sahip çıkan bireyler yetiştirmektir.

Hedefler
Başta üniversitemizin bulunduğu bölge olmak üzere yurtiçi ve yurtdışında bilimsel araştırmalar yapmak,
Araştırmalar sonucunda elde edilen bilgi ve deyimlerin akademik camia ve öğrenciler ile paylaşmak,
Bölümümüz öğrencilerini çağdaş bilgilerle donatmak, nitelikli çalışmalar ve araştırmalarla geleceğe hazırlamak, belirli bir konuda uzmanlaşmalarını sağlamak, elde edilen analitik bilginin sentezini yapacak eğitilmelerini sağlamak
Teorik ve uygulama alanlarında, bölümümüzün ulusal ve uluslararası alanda tanınırlığını arttırmak,
Toplumlumuzun kültürel miras konusundaki bilincini arttırmak bölümüzün programımızın hedefleri arasında yer almaktadır.

Program Yeterlikleri
- Arkeoloji alanı ile ilgili bilgileri toplamak, çözümlemek, uygulamak, edindiği bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirmek, sentez yapmak,
- Arkeoloji alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk almak,
- Arkeolojik buluntuları tanımlama, sınıflandırma, tarihleyebilme ile yorum ve analiz becerisine sahip olmak,
- Taşınır ve taşınmaz arkeolojik buluntuların teknik çizimini yapabilme becerisini kazanmak,
- Taşınır ve taşınmaz arkeolojik buluntuların koruma ve onarımı konusunda bilgi sahibi olmak,
- Arkeoloji bilimi ili ilgili yayınları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak,
- Fotoğraf çekme teknikleri ile arşiv, çizim ve fotoğraf düzenleme gibi programlarını öğrenmek ve uygulayabilmek,
- Kazı teknikleri ve arazi çalışmaları konusunda bilgi sahibi olmak,
- Arkeolojik teknik makine ve teçhizatlarını kullanabilir olmak,
-  Müzecilik uygulama bilgilerine sahip olmak,
- Tarihsel ve kültürel mirasa sahip çıkacak bilince ulaşmak,
-  Bilimsel çalışmalarda etik değerleri gözetmek,

Sınav Değerlendirilmesi ve Ders Geçme
Bölümümüzde sınav değerlendirilmesi ve ders geçme “Trakya Üniversitesi Lisans Eğitim, Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” esaslarına göre belirlenir.
Sınavlar tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yılsonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının % 30’u ile yarıyıl/yılsonu sınavında alınan notun % 70’inin toplamıdır. Geçme notu 60’dır (harf karşığı CC).

Mezuniyet Koşulları
Arkeoloji Bölümü’nde 240 AKTS kredilik ders alıp, tüm dersleri başarı ile tamamlayan ve diğer yükümlülüklerini yerine getiren öğrenciler mezun olabilirler.
Arkeoloji Bölümü’nde mezuniyet koşullarını sağlayan öğrenciler Trakya üniversitesi Edebiyat Fakültesi Lisans diploması ile Arkeolog unvanına hak kazanırlar.

İş Olanakları
Arkeoloji Bölümü mezunları ALES, YDS, mezuniyet ortalaması gibi sınavların asgari koşullarını sağlamaları halinde akademisyen olarak pek çok üniversitede ve yurt dışında bulunan Arkeoloji Bölümlerimde çalışabilirler. Mezunlarımız KPSS’den gereken puanı almaları durumunda, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığının Müzeler Genel Müdürlüğü, Anıtlar Kurulu, Kültür ve tabiat varlıklarını Koruma Kurulları gibi çeşitli birimlerinde, özellikle de Türkiye’nin her tarafında bulunan çok sayıda müzede görev alabilirler. Belediyelerde, Valiliklerde, Devlet Su İşleri gibi diğer devlet kurumlarında da istihdam edilebilmektedirler. Ayrıca özel müzeler ve araştırma merkezlerinde, dergi ve yayınevleri,  iyi derecede yabancı dil bilmeleri hâlinde kokartlı turist rehberi olarak da çalışabilirler.
Bu içerik 10.10.2017 tarihinde yayınlandı ve toplam 3402 kez okundu.